Inloggen
Het communicatieplatform voor scholen, leerlingen en ouders Het communicatieplatform voor scholen, leerlingen en ouders
preview
Renée van der Heijden Renée van der Heijden
Gepubliceerd in 'De Evenaar'
preview
Renée van der Heijden Renée van der Heijden
Gepubliceerd in 'De Evenaar'
preview
Renée van der Heijden Renée van der Heijden
Gepubliceerd in 'De Evenaar'
preview
Bjorn Danen Bjorn Danen
Gepubliceerd in 'Blog van 7/8'

Om op een zo effectief mogelijk manier te werken in de combinatiegroep proberen wij door lessen samen te voegen tijd te creëren. Effectiviteit is dan ook één van de Daltonpijlers waaraan wij veelvuldig werken. Veel verschillende werkvormen en manieren van verwerken, zodat de kinderen zoveel mogelijk tijd hebben om zelfstandig te werken. 

 

Zo zit bijvoorbeeld onze spellingsles helemaal in elkaar verweven en kun je maar deels zien dat het om een combinatiegroep gaat. We starten de les gezamenlijk met het invullen van werkwoorden. We pakken daarbij alle regels samen. Voor groep 7 soms al uitdagend daar waar het voor groep 8 soms een mooie herhaling is en natuurlijk ook andersom.  


We frissen daarna gezamenlijk op wat we eerder hebben geleerd. Door middel van verschillende vragen die worden gesteld spreken we als leerkracht groep 7 of groep 8 aan. Het is dan mooi om te zien dat groep 8 soms kan helpen met een vraag voor groep 7 en dat groep 7 soms ook al het antwoord weet op een vraag van groep 8. 


Daarna is het de tijd voor het dictee. Hierbij kun je even twee losse groepen zien, omdat we wel het dictee afnemen voor de betreffende groep. Het zit wel in elkaar verweven, dus kinderen moeten goed opletten en luisteren anders schrijven ze het woord of de zin op van het andere leerjaar. 
Bij het nabespreken van de dictees werk je echt met één groep. De andere groep begint dan vast aan de verwerking om hier ook weer effectief met de tijd om te gaan. Daarna wisselt het om.  

 

Kinderen moeten altijd even wennen aan deze manier van werken, maar éénmaal gewend werkt dit heel goed. 

preview
Gepubliceerd in 'Blog van 8A'