Inloggen
Het communicatieplatform voor scholen, leerlingen en ouders Het communicatieplatform voor scholen, leerlingen en ouders
preview

Daltonparel van groep 2

In onze groep 2 hebben wij allemaal kanjers zitten, die elkaar graag willen helpen.
In het kader van Daltononderwijs, haken wij als juffen daar graag op in.
Wij hebben ervoor gekozen om de zelfredzaamheid van de kinderen nog verder te stimuleren door de vraag te stellen: wat doet de juf voor jullie, wat jullie eigenlijk zelf kunnen?
De kinderen kwamen met tal van antwoorden. Deze hebben we op het bord geschreven, met plaatjes erbij. Voorbeelden van hun antwoorden zijn: bekers opendraaien, helpen met het openmaken van bananen, veters strikken, de jas dichtdoen, de gymschoenen netjes opruimen. Deze antwoorden zijn passend bij de alledaagse gang van zaken in de klas.
Maar ook vonden ze dat ze elkaar nog meer konden leren. Bijvoorbeeld klimmen in het klimrek, daar hing de juf ook niet zo vaak in. Of een werkje in de klas maken.
Natuurlijk zijn wij altijd bereid om de kinderen een handje te helpen. Maar hoe mooi is het, als kinderen elkaar helpen en hun eigen probleempjes kunnen oplossen?
Aan de hand van de voorbeelden die de kinderen noemden, proberen wij hen te stimuleren om elkaar te helpen. En dat doen ze!
Een heel mooi voorbeeld: Voor het fruit eten help ik als juf de kinderen met bekers openmaken en dat soort werk. Dat hoeft steeds minder vaak, omdat kinderen elkaar helpen of bevragen.
Toen ik tijdens het eten begonnen was met voorlezen, zaten de kinderen helemaal in het verhaal.
Er was een leerling die zijn beker zelf niet open kreeg en naar mij toe kwam gelopen. Een andere leerling hield hem tegen, maakte een gebaar dat hij kon helpen, pakte in stilte de beker over en maakte hem open.
Waarop de andere leerling een duim in de lucht stak bij wijze van dank en zachtjes weer ging zitten.
En de juf? Die kon gewoon doorlezen! Maar die heeft na het verhaal de kinderen natuurlijk wel een dik compliment gegeven!