Login
The communication platform for schools, pupils and parents The communication platform for schools, pupils and parents
preview

Bij onze methode van spelling (STAAL) maken wij gebruik van verschillende spellingscategorieën met de bijbehorende regel. Iedere categorie heeft een eigen nummer, dit nummer schrijven de kinderen in hun schriftje bij het goede gedeelte van het woord.

Tijdens het controleren van het dictee haal ik de categorienummers door elkaar of moet ik ze even opzoeken. De kinderen helpen hier altijd graag bij, maar deze week kreeg ik een mooie vraag: “Juf, waarom heb jij eigenlijk geen leerdoel? Misschien kun jij hier jouw leerdoel van maken.”

We bespreken samen wat er bij een leerdoel hoort. De kinderen zijn meteen enthousiast en pakken het formulier voor een kindplan uit de kast. Een van de kinderen voert met mij een kindgesprek om zo een doel voor de juf op te stellen.

Nadat het plan is ingevuld wordt het ondertekend door alle kinderen uit de klas en wordt er een strookje voor op het doelenbord geschreven. Tijdens de volgende spellingsles roepen enkele kinderen uit gewoonte al het goede nummer bij de categorie. “Dat moet je niet hardop zeggen, de je juf is aan haar leerdoel aan het werken.” De kinderen zijn betrokken bij het leerdoel en reageren enthousiast als de nummers kloppen.

De volgende dag komt een van de kinderen naar mij toe. “Alsjeblieft juf, ik heb voor jou thuis een werkblad gemaakt. Dan kun je extra oefenen met jouw leerdoel.”