
Zelfs onze 4-jarigen zijn al enorm gegroeid in hun zelfstandigheid.
Sinds de eerste schoolweek kiezen ze zelf m.b.v. het digikeuzebord. Ze geven hierop aan welk werkje ze gaan doen.
Ze weten dat ze op de timetimer kunnen zien wanneer ze iets anders mogen kiezen. We (de juffen) benoemen hoeveel tijd ze hebben voor de hele werkles en vertellen (en wijzen aan) vanaf welke tijd ze iets anders mogen kiezen. Bv. "De timetimer staat nu op 45 min, als deze op 30 staat, mag je iets anders kiezen, als je dat wil". Als t stoplicht op groen staat, kunnen de kinderen hulp vragen aan elkaar én aan de juf.
De kinderen plannen ook voortaan zelf hun weektaakje in op het digikeuzebord. Het digikeuzebord geeft op de betreffende dag dan aan dat het kind aan het weektaakje mag gaan werken.
Alle kinderen hebben zichzelf een doel gesteld. Deze hangen op het doelenbord. Er wordt wekelijks aan het doel gewerkt, spullen die ze hierbij nodig denken te hebben, liggen in de rechterkant van de werkjeskast, we noemen dat onze doelenkast.
Als een doel is behaald, vieren we dit samen en hangen we het behaalde doel rechts op het doelenbord. Zoals jullie kunnen zien, zijn er al diverse doelen behaald.
Het zijn echt toppers in groep 1A, die al heeeeel veel zelf kunnen!!!